Dunia kini aktif melakunkan drama bersiri. Drama yang
diplagiatkan daripada suatu drama yang plot ceritanya difahami oleh pengemar
drama. Ia bukan sahaja digemari oleh
penonton tetapi pengarah-pengarah drama juga berminat meneruskan drama-darma
bersiri kerana di sana ada nilai duit. Wujudnya persefahaman. Kadang-kadang
drama yang dikemukakan menonjolkan hero/heroin yang sama kecuali ditamatkan
riwayat hero/heroin tersebut untuk menggantikan dengan hero/heroin lain. Lalu
muncullah hero/heroin baru dengan stail terkini dibentuk atas persetujuan
pengarah dan sesuai melakunkan watak-watak yang disediakan. Kadar
bayarannya boleh dirundingkan. Alakulihal yang penting duit.
Berkatalah nenek tua yang tidak dikenali: ‘Buat baik
berpada-pada buat jahat jangan sekali’.
Mengapa hero/heroin tersebut ditamatkan lakunannya
sebelum tamat episode seterusnya? Kerana mereka tidak mengikut arahan pengarah,
menyimpang dari plot cerita, berlebih-lebihan dalam melakunkan watak, banyak
sangat mengomen dan kurang berkomunikasi dengan pengarah. Oleh itu, penyediaan,
penyusunan dan tambah nilai skrip drama yang disediakan oleh pengarah terpaksa
diubahsuai mengikut kritikan klien yang akan menambah baik dan mengharmonikan
lagi drama bersiri pada masa akan datang. Persembahan wajar releven dalam
konteks semasa.
Manakala wayang pula, memfokuskan penceritaannya
berkesinambungan secara mendatar, imbas kembali, membina watak yang wajar
menerima pujian, lemah kemudian kuat, dihina kemudian dipuja, percintaaan,
dileraikan dan kekecewaan, duka nestapa, gembira sakan, berpanjangan kacak dan
lawa. Memfokuskan lakunan yang telah ditentukan daripada mula sehingga tamat
episod. Akhir plot penceritaan
meletakkan hero/heroin memenangi pesaing-pesaingnya.
Yang penting intonasi, mimik muka, ucapan, tayangan
gambar/slide, situasi atau urutan peristiwa penuh emosi, tragik, bergelora,
menyayat perasaan, simpati, di samping warna-warni lokasi dan alunan latar
musik menimbulkan kesan kepada cerita. Kadang-kadang diselangi dengan lawak,
komedi dan melucukan.
Terdapat juga wayang, watak hero/heroinnya dimatikan
ketika penggambaran kerana mereka tidak dapat menghayati skrip yang disediakan
oleh pengarah. Maka ia pun ditamatkan dengan cara mati, tragedy atau sesuatu yang
menjelaskan bahawa watak hero/heroin dimuktamadkan/ditamatkan.
Beberapa perbezaan antara Drama dan wayang, seperti
berikut:
Drama:
- Ceritanya ringkas.
- Bersiri-siri dan boleh
berubah-ubah.
- Pelbagai lakunan cerita
dibuat.
- Matikan watak, melahirkan
watak baru, menghidupkan semula watak yang dimatikan seiras atau ada
persamaan.
- Drama boleh ditamatkan
episodnya jika sirinya hambar.
Wayang:
- Ceritanya panjang.
- Watak-watak hero/heroin,
pelakun-pelakunya di samping pelakun tambahan orang yang sama sehingga
tamat.
- Dikembangkan plot
ceritanya, bertukar ganti gembira dan sedih, percintaan dan kesudahannya,
pada akhirnya hero/heroin memperolehi kejayaan.
- Watak-watak pelakun telah
disiapkan tetapi lakunan akan berubah pada saat-saat akhir penggambaran.
- Ceritanya tetap, ada
penamatnya.
Pengarah yang kreatif, inovatif, flexsible dan tahu
mengalih perhatian penonton, supaya tidak jemu melihat lakunan layar yang
ditayangkan, maka pengolahan dan teknik wajar diambil perhatian, supaya penonton
terbuai-buai dan mengikuti dengan tekun, contohnya:
- Menjalankan aktiviti biasa,
tiba-tiba dikejutkan dengan kehilangan barangan berharga. Dihebahkan
kepada umum tentang kehilangan barangan tersebut. Masyarakat umum
terperanjat. Hamba-hamba berbicara di kedai susu.
- Maka dipanggilah penyebar
maklumat dan diceritkan kronologi peristiwa dengan membuat andaian
menerusi maklumat teropong malam. Memaklumkan kepada umum tentang
kehilangan barangan berharga, lalu pengarah menarik perhatian khalayak
mencari di kawasan timur, setelah dicari orang timur kata tiada, lalu
dicari pula di kawasan utara, orang di sana bersuara tiada di sini.
Pengarah mengarahkan lagi mencari di barat lalu dikhabarkan kepada umum
sebenarnya burung-burung telah melarikan barangan tersebut kearah selatan.
Di selatan, pencarian diteruskan walaupun jauh, banyak onak dan duri,
kawasannya luas berjuta-juta inci.
- Maka berkatalah lagi
pengarah: ‘Kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan hendak diduga dan
kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai’.
- Belum selesai pencarian
barangan hilang, tiba-tiba seorang nenek tua diculik oleh pengganas yang
dikehendaki di kampong terpencil. Maka satu dunia melihat kepada nenek tua
fakir yang tidak dikenali. Adakah untuk mengalihkan perhatian? Tetapi ingat bahawa nenek tua sudah
dipenghujung usia. Berkatalah nenek tua yang tidak dikenali: ‘Buat baik
berpada-pada buat jahat jangan sekali’.
- Bila isu kehilangan dan penculikan sukar dijejaki ini menunjukkan bahawa manusia perlu menginsafi dosa-dosa yang dilakukan kerana dikhuatiri taubat hamba terhijab. Dengan siapa kita memohon pertolongan? Hanya kepada Allah Rabul Jalil.
Pengarah kontemporari memahami cita rasa penonton
dengan mengambil kira sentimen masyarakat umum dimanfaatkan semaksimumnya kerana
cerita yang tiada penghujung, sifatnya infiniti. Walapun pengarah dan kumpulan
pemikir memerah otak untuk suatu tujuan akhirnya ia akan mati. Matinya seperti
nenek tuan dihujung usia. Mereka mati ketika membincang tentang duit, kuasa dan
mendungu-dungukan insan mulia.
Lihat juga: http://perkimpantai.blogspot.com/2014/04/cereka-drama-atau-wayang-ada-nilai-duit.html
No comments:
Post a Comment