Ghazali Taib dalam satu kuliahnya
menceritakan tentang seorang tokoh kerohanian yang berpengaruh dan cerdik orangnya
dari negara China masyhur di negaranya. Kemasyhuran dan kehebatan tokoh itu bukan
sahaja tersebar ke serata tempat di China tetapi merentasi daratan benua dan
lautan air sampai ke benua Amerika Syarikat; negara kaya, berteknologi hebat,
antara negara mempunyai kekuatan tentera dalam senarai teratas, mempunyai
pengkalan tentera di pelbagai negara, menggerakkan tenteranya berperang di luar
negara dan cerdik mengambil peluang.
Tokoh kerohanian tersebut dikenali sebagai
Tzen atau Zen. Apabila cerita tentang
kehebatan tokoh tersohor Tzen tersebar di seantero alam, dan maklumat tersebut sampai kepengetahuaan
cerdik pandai di Amerika Syarikat. Setelah melalui percambahan minda maka
mereka pun mengambil keputusan untuk menghantar dua orang berstatus profesor
yang mahir dari segi bidang keilmuan yang boleh berhujah dengan Tzen. Tujuan mereka diutuskan adalah untuk
mengetahui dan mendapatkan maklumat secara bersemuka dengan tokoh yang dianggap
berkrisma itu.
Dunia ini memang dipenuhi oleh tipu
helah, tipu daya, licik, muslihat, sama ada dilakukan di antara suami isteri, anak beranak, adik beradik, keluarga, saudara mara, sahabat handai, kawan, kenalan atau kepada musuh. Muslihat pula tidak
semestinya berlaku peperangan, pertempuran, permusuhan, saling mendendam, cemburu atau irihati di atas kehebatan seseorang. Tetapi
sekurang-kurangnya ada pihak mengambil perhatian di atas perkara-perkara yang
telah dan sedang berlaku.
Diringkaskan cerita, maka dua orang profesor
itu datang melawat Tzen di tempatnya di negara China. Di China, tokoh berkrisma
itu tinggal di kawasan banjaran pergunungan. Kebiasaannya tempat yang tinggi udaranya segar, persekitarannya
selesa, suasananya nyaman, pemandangannya menarik, bunyi-bunyian didominasi oleh kicauan burung-burung, penduduk-penduduknya
berhati suci bersih dan mereka bebas dari pelbagai komplot dajal. Ilham, ilmu
dan kerohanian yang diterimanya pun suci
bersih.
Semasa dua profesor menaiki gunug-ganang maka mereka ternampak seekor anak burung cit-cit di dalam sarangnya. Salah
seorang profesor mengambil anak burung itu lalu meletakkannya di dalam baju
‘bush jaketnya’. Mereka meneruskan perjalanan ke gunung untuk bertemu ahli
filosofi Tzen yang dikagumi itu.
Barangkali jika semasa orang-orang tua nakal
itu mengambil anak burung dan ibunya berada di situ nescaya dipatuknya mata
profesor kerana mengganggu anaknya yang tidak berdaya itu.
- Ketika dua
profesor itu bertanya kepada Tzen beberapa
pertanyaan dan persoalan, maka, dengan mudah dijawab dan diulasnya soalan-soalan
yang dikemukakan dengan mudah, menarik dan memuaskan hati profesor.
Apabila kedua-dua profesor itu melalui jalan buntu untuk melemahkan hujah
Tzen, maka berkatalah salah seorang daripada profesor itu:
“Di dalam saku saya ini ada seekor anak burung. Jika awak
cerdik, cuba teka sama ada anak burung ini hidup atau mati?” Tanya professor sambil
memasukkan tangannya ke dalam saku berisi anak burung itu.
Tzen senyum sambil menjawab:
“Seandainya saya katakan ‘ya’, awak akan bunuh ia,
seandainya pula bila saya katakan ‘tidak’, awak akan lepaskan ia, oleh itu anak
burung tersebut di bawah pengawasan tuan.”
- Dalam sebuah
buku karangan Indra Gunawan dengan tajuk: Kisah-Kisah Kebijaksanaan Zen Melalui
Cerita Mencapai Pencerahan, di bawah tajuk: Satu Lingkaran Penuh, pada muka
surat 18, dalam kisah 3, seorang murid berjumpa dengan Zen:
"Seorang anak lelaki menangkap seekor burung kecil dan
menyembunyikannya di belakang punggungnya. Dia lantas mendatangi gurunya dan
bertanya: “Guru, apakah burung yang ada di tanganku ini hidup atau mati?” Dia
berfikir inilah kesempatan bagus untuk melakukan tipu daya terhadap gurunya. Bila
sang guru menjawab ‘mati’, maka ia akan melepaskan burung itu ke udara. Sebaliknya, bila si guru menyahut ‘hidup’,
maka ia tinggal mencekik leher burung tersebut. Sang guru mengunci dengan
kata-kata: “Jawabannya ada di tanganmu”
- Kisah Nabi
Ibrahim a.s. berdebat dengan Raja Namrud yang menolak konsep ketuhanan dan kuasa mutlak
Allah s.w.t, dinyatakan di dalam Al-Quran surah al-Baqarah ayat 258, berbunyi:
“Tidakkah engkau ( pelik ) memikirkan ( wahai Muhammad )
tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim ( dengan sombongnya ) mengenai
Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi
Ibrahim berkata: "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang
mematikan." Ia menjawab: "Aku juga boleh menghidupkan dan
mematikan." Nabi Ibrahim berkata lagi: "Sesungguhnya Allah
menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah dia dari barat?"
Maka tercenganglah orang yang kafir itu ( lalu diam membisu ). Dan ( ingatlah ),
Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim.”
Ketiga-tiga contoh di atas menjelaskan bahawa kekuasaan Allah s.w.t.
menghidup dan mematikan mengikut kehendakNya. Mengemukakan bukti dan dalil yang
jelas, logik yang bijak, menangkis hujah yang takbur atau degil supaya mereka
bertaubat. Golongan yang berakal memikir, semasa berdialog menggunakan cara bijaksana,
tinggi adabnya, sentiasa bersabar, menjawab secara terbuka, tetap di atas
kebenaran dan mempunyai tujuan yang bersih. Betapa sempurnanya kehendak
Allah dan kasih sayangNya kepada manusia supaya berbuat apa sahaja yang
dikehendakiNya. Hanya
kepada Allah s.w.t. dimuliakan, dimartabatkan dan diagongkan. Allahu
Akhbar.
Oleh itu, penumpang-penumpang MH370 menurut
teori ini masih hidup. Doakan untuk mereka supaya dibebaskan daripada
penyorokan dajal kerana mereka adalah manusia suci seperti anak burung yang
tidak berupaya dan tidak berdosa.
Ya Allah, selamatkan penumpang-penumpang
MH370 dan maafkan dajal yang silap itu.
No comments:
Post a Comment