Dalam peristiwa
penyebelihan lembu betina
Yahudi adalah
suatu kaum yang dirakamkan peristiwa-peristiwa mereka berulang-ulang di dalam al-Quran dalam
pelbagai situasi kerana sifat-sifat istimewa yang Allah s.w.t. anugerahkan
kepada mereka yang tidak dianugerakan kepada bangsa lain. Suatu anugerah
ketuhanan. Biasanya anugerah yang diberikan itu akan disyukuri ketika itu dan dilupakan setelah berlalunya hari-hari yang penuh dengan cabaran dan hidup
dalam selesa kesenangan. Manusia beranggapan anugerah yang Allah s.w.t. berikan
itu sama ada bersifat nikmat atau azab tidak diketahui oleh Allah. Kebanyakan
manusia lalai, dan Al-Quran didatangkan adalah bertujuan untuk mengingatkan
manusia berulang-ulang. Berulang dan terus berulang-ulang. Beruntunglah mereka
yang dianuggerahkan nikmat disyukuri dan kekal sepanjang hayat.
Satu antara banyak peristiwa berkaitan kaum Yahudi adalah tentang peristiwa lembu betina. Ketika diajukan soalan
mohon pembuktian tentang suatu pembunuhan, maka Nabi Musa a.s. mengarahkan
mencari seekor lembu betina yang akan disembelih untuk dijadikan pembuktian
kepada kes pembunuhan yang sukar dirungkai itu.
Masalahnya ialah
tidak diketahui siapa pembunuhnya, mengapa ia dibunuh, dibunuh ditempat lain
dan dicampak ditempat lain, apa motif pembunuhan, yang membuat aduan pula
adalah sepupu kepada individu yang mati di bunuh itu. Bagi menjelaskan siapa
sebenarnya pembunuh itu, maka di bawalah perkara tersebut kepada pengetahuaan
Nabi Musa a.s., lalu diarahkan supaya dicari seekor lembu betina untuk tujuan
pembuktian.
Berkaitan
penyembelihan seekor lembu betina untuk tujuan pembuktian tentang pembunuhan
seorang tua hartawan oleh sepupunya yang gila harta untuk tujuan membolotnya
seorang diri, tetapi sepupu yang membunuh itu memohon supaya dicari pembunuh
sepupunya, orang tua hartawan itu sebagai dalih mengalihkan perhatian bagi
menunjukkan bahawa beliau bukan pembunuhnya. Tidak bersalah dan tidak terlibat
dalam komplot pembunuhan tersebut kerana tiada sesiapa yang melihat ketika
beliau melakukan perbuatan tersebut.
Peristiwa
tersebut berlaku pada zaman Nabi Musa a.s.,
salah seorang nabi daripada lima Rasul Ulul Azmi.
Kisah kaum
Yahudi tersebut antaranya dinyatakan dalam surah al-Baqara ayat 67-74:
“Dan (ingatlah), ketika Nabi Musa berkata
kepada kaumnya: "Sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyembelih seekor
lembu betina". Mereka berkata: "Adakah engkau hendak menjadikan kami
ini permainan?" Nabi Musa menjawab: "Aku berlindung kepada Allah
daripada menjadi salah seorang dari golongan yang jahil (yang melakukan sesuatu
yang tidak patut)".
Mereka berkata pula: "Berdoalah kepada
Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkanNya kepada kami bagaimana (sifat-sifat)
lembu itu?" Nabi Musa menjawab: "Bahawasanya Allah berfirman: Bahawa
(lembu betina) itu ialah seekor lembu yang tidak terlalu tua dan tidak terlalu
muda, pertengahan (umurnya) di antara itu; maka kerjakanlah apa yang
diperintahkan kepada kamu melakukannya".
Mereka berkata lagi: "Pohonkanlah
kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkanNya kepada kami apa
warnanya?" Nabi Musa menjawab: "Bahawasanya Allah berfirman: Bahawa
(lembu betina) itu ialah seekor lembu kuning, kuning tua warnanya, lagi
menyukakan orang-orang yang melihatnya".
Mereka berkata lagi: "Pohonkanlah
kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkanNya kepada kami lembu betina yang
mana satu? Kerana sesungguhnya lembu yang dikehendaki itu kesamaran kepada kami
(susah kami memilihnya), dan kami insya Allah akan mendapat petunjuk (untuk
mencari dan menyembelih lembu itu)".
Nabi Musa menjawab: "Bahawasanya Allah
berfirman: Sebenarnya (lembu yang dikehendaki itu) ialah lembu betina yang
tidak pernah digunakan untuk membajak tanah (sawah bendang), dan tidak pula (digunakan
mengangkut air) untuk menyiram tanaman; ia juga tidak cacat dan tidak ada
belang pada warnanya". Mereka berkata: "Sekarang baharulah engkau
dapat menerangkan sifat-sifatnya yang sebenar". Maka mereka pun
menyembelih lembu yang tersebut, dan hampir-hampir mereka tidak dapat
menunaikan (perintah Allah) itu.
Dan (ingatlah), ketika kamu membunuh seorang
manusia, kemudian kamu tuduh-menuduh sesama sendiri tentang pembunuhan itu,
padahal Allah tetap melahirkan apa yang kamu sembunyikan.
Maka Kami (Allah) berfirman: "Pukulah
si mati dengan sebahagian anggota lembu yang kamu sembelih itu" (Mereka
pun memukulnya dan ia kembali hidup). Demikianlah Allah menghidupkan
orang-orang yang telah mati, dan memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda
kekuasaanNya, supaya kamu memahaminya.”
Terdapat
beberapa pengajaran yang boleh dimanfaatkan daripada kisah tersebut,
antaranya:-
1. Golongan yang melakukan dajal tidak akan mengaku
keterlanjuran perbuatannya terutamanya yang dilakukan secara sistematik,
terancang dan berselindung atas nama pengaruh dan kuasa.
2. Jika pun ia dibuktikan bersalah akan adalah pakatan yang akan membantu beliau sama ada dari segi teknikalnya atau sesuatu yang tersirat berlaku di
belakang tabir.
3. Untuk menegakkan suatu undang-undang memerlukan
golongan yang menghayati falsafah keikhlasan, bebas daripada fahaman
kejahilan dan berpaksikan kebenaran.
4. Pihak yang terbabit, keluarga dan kepentingan berkaitan
peribadi hendaklah dibicarakan oleh pihak yang berkecuali.
5. Untuk menegak kebenaran terpaksa menggenggam bara api.
No comments:
Post a Comment